مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود
سرخط خبرها

سرگردانی مردم در خیابان فرهاد مشهد! | انتقاد مردم از ترافیک سرسام آور

  • کد خبر: ۹۳۷۰۸
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
سرگردانی مردم در خیابان فرهاد مشهد! | انتقاد مردم از ترافیک سرسام آور
مدتی است تماس‌ها و پیامک‌های زیادی حاوی گلایه شهروندان درباره ترافیک و شلوغی سرسام آور فرهاد ۲۴ در خیابان دستغیب ۲۸ مشهد به دستمان می‌رسد.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ «چند ماه است که ترافیک در خیابان فرهاد ۲۴ امانمان را بریده است. در این کوچه هیچ چیز سرجای خودش نیست. رانندگان خودرو‌ها بی محابا پارک دوبله می‌کنند، دانش آموزان چندین مدرسه در این کوچه اصلا به موضوع ترافیک توجه ندارند، شهروندان هم بهترین مکان برای پارک خودرو را همین کوچه می‌دانند.»

مدتی است تماس‌ها و پیامک‌های زیادی حاوی گلایه شهروندان درباره ترافیک و شلوغی سرسام آور فرهاد ۲۴ در خیابان دستغیب ۲۸ به دستمان می‌رسد. برای همین شال وکلاه کردیم تا در بازدیدی میدانی از این محل، چندوچون ماجرا را از نزدیک بررسی کنیم.

وقتی از دستغیب ۲۸ وارد کوچه‌های فرهاد می‌شویم، با مجموعه‌ای از بی نظمی‌های ترافیکی و خودرویی روبه رو می‌شویم. با وجود یک بوستان چندضلعی محلی در ۲ طرف خیابان فرهاد، در همان بدو ورود به کوچه و در نخستین ساعات روز، خودرو‌ها در چپ و راست بوستان محلی پارک شده اند، تعدادی از رانندگان حتی موانع فلزی جلو پل‌ها را جابه جا و خودروشان را نصفه ونیمه روی پل عبوری پارک کرده اند.

بسیاری از خودرو‌ها هم از پارک دوبله ابایی ندارند و در ضلع شمالی یک محله به نسبت شلوغ، خودروشان را پارک کرده و رفته اند. درست جایی که راسته صافکاری و نقاشی و مشاغل خودرویی ایجادشده است، انواع وانت و خودرو‌های باری درحال تخلیه موادغذایی برای رستوران‌های اطراف هستند.

ترافیک شدید ساختمان‌های غیرمسکونی

از همه آشفتگی‌های ترافیکی عبور می‌کنیم و به نزدیکی فرهاد ۲۴ می‌رسیم. در مشاهدات میدانی ما علاوه بر وجود ۳ مجتمع بزرگ آموزشی و مدرسه، ۲ مجموعه پذیرایی و تالار، یک مؤسسه فرهنگی، یک ساختمان فرهنگی هنری و یک هتل دورتادور کوچه کم عرض فرهاد ۲۴ را گرفته است.

۳ مدرسه و ۳۰۰۰ دانش آموز

در فرهاد ۲۴، درست در سمت راست کوچه از ابتدا تا انتها ۳ مرکز بزرگ آموزشی شامل دبستان و دبیرستان و مؤسسه زبان خارجی قرار دارد. در سمت چپ کوچه نیز قسمت پشت یک هتل بزرگ، یک ساختمان فرهنگی وهنری، تالار و مجموعه پذیرایی، یک رستوران محلی، یک مؤسسه فرهنگی درحال ساخت و فقط یک ساختمان چندواحدی مسکونی وجود دارد.

فریمانی از کارکنان یکی از این مراکز پذیرایی است. این شهروند با گلایه از ترافیک سرسام آور کوچه می‌گوید: در ابتدای صبح و نیز زمان تعطیلی مدارس در این کوچه جای سوزن انداختن نیست.

او بیان می‌کند: این مجتمع‌های آموزشی سرجمع حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دانش آموز دارد. در ساعات اولیه صبح و ظهر هنگام تعطیلی مدارس خودرو‌های اولیای دانش آموزان حتی در لاین چهارم عبوری متوقف می‌شوند تا فرزندانشان را سوار کنند.
وی اظهار می‌کند: ترافیک خودرو‌ها در این کوچه تا اندازه‌ای است که بار ترافیک را به خارج از کوچه و حتی میدان اصلی محله منتقل می‌کند.

پارک مقابل پل و در پیاده رو

شرف حسینی یکی دیگر از شهروندانی است که در ساختمان هنر در این کوچه مشغول به کار است. این شهروند نیز با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها خودروشان را در مسیر تردد خودرو‌ها و پل عبوری ساختمان‌ها پارک می‌کنند، می‌افزاید: حتی در پیاده رو‌های ۲ طرف کوچه جایی که خودرو‌ها بتوانند وارد شوند نیز ماشین پارک می‌شود.

او تأکید می‌کند: انتهای این کوچه پیاده راهی بود که تا چند ماه پیش رانندگان خودرو‌ها بعد از سوارکردن فرزندشان از طریق آن پیاده راه به کوچه پشتی می‌رفتند و ترافیک کمی سبک‌تر بود، اما چندماه است که شهرداری این کوچه را صعب العبور کرده و مسیر بسته شده است. همین موضوع باعث می‌شود که رانندگان خودرو‌ها با این حجم زیاد ورودی ماشین، به کوچه وارد شوند و در انتهای کوچه دور بزنند.

وی می‌گوید: معضل دوم و سروصدای بعدی درست در این مرحله بروز می‌کند؛ زمانی که خودرویی به انتهای کوچه می‌رسد و قصد دورزدن دارد و فضایی برای دورزدن در اختیار ندارد.

در طرح تفصیلی کوچه بن بست است

انتهای کوچه، نقطه‌ای که به پشت کال خیام جنوبی منتهی می‌شود، مسیر پیاده راه مشمول عملیات عمرانی شده است. در ۲ طرف پیاده راه جدول کشی نصفه ونیمه‌ای وجود دارد که نشان دهنده ساخت باغچه فضای سبز است.

اتفاقا یکی از مسئولان فنی اجرای این طرح در محل حضور دارد و در پاسخ به خبرنگار ما درباره چرایی اجرای این پروژه می‌گوید: در طرح تفصیلی مشهد این کوچه‌ها همه بن بست تعریف شده اند. به همین دلیل در ادامه این مسیر از بالا به پایین قرار است در پیاده راه باغچه و فضای سبز تعریف شود. البته اکنون به دلیل معضل ترافیک و مسائل موجود در این کوچه، دستور توقف کار صادر شده است.

کاربری فضای سبز

شهردار منطقه یک مشهد درباره مشکل ترافیکی انتهای خیابان فرهاد ۲۴ می‌گوید: در طرح تفصیلی مصوب، انتهای این کوچه کاربری فضای سبز دارد. خیابان‌های حاشیه‌ای آنجا نیز همه بن بست تعریف شده، اما این را که در این خیابان مشکلات ترافیکی ایجاد شده است نیز قبول داریم.

کوروش باوندی در گفتگو با خبرنگار ما بیان می‌کند: در این راستا با سازمان ترافیک شهرداری مشهد نامه نگاری کردیم تا این سازمان برای سامان دهی ترافیک خیابان راهی پیدا کند.

ایجاد یک مسیر برای خروج خودرو‌ها

وی ادامه می‌دهد: نظر ضمنی سازمان ترافیک نیز این است که انتهای خیابان فرهاد ۲۴ در حد عبور یک خودرو بدون ایجاد فضا برای توقف خودرو‌ها بازگشایی شود.

شهردار منطقه یک مشهد می‌افزاید: عملیات اجرایی در انتهای این خیابان متوقف شده است تا موضوع تعیین تکلیف شود. آنچه در نشست کمیته نظارتی منطقه نیز تأکید شد، این بود که برای رفع مشکل شهروندان، خروجی وسایل نقلیه در انتهای کوچه تعریف شود.

تعیین تکلیف تا هفته آینده

باوندی با بیان اینکه درباره حل مشکل اهالی و شهروندان در رابطه با این مشکل نیز شهردار مشهد تأکید ویژه داشته است، ادامه می‌دهد: مکاتبه شهرداری منطقه با سازمان ترافیک انجام شده است. ظرف مدت یک هفته موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.

باوندی اظهار می‌کند: شهروندان بدانند در طرح تفصیلی این منطقه مدارس سه گانه موجود در این کوچه جانمایی شده اند. با این حال به نظر می‌رسد علاوه بر اهتمام شهرداری منطقه، آموزش وپرورش نیز باید به موضوع وارد شود.

شهردار منطقه یک با بیان اینکه آموزش وپرورش هم باید سرویس مدارس را در ابعاد گسترده تری به سمت حمل ونقل عمومی پیش ببرد، می‌گوید: تعطیلی ۳ مدرسه با هم و نیز خروجی همه وسایل نقلیه در یک زمان عمده‌ترین دلیل ایجاد ترافیک در این کوچه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->